Bloggintresserade

fredag 27 februari 2015

Växthusdrömmar och en kylig skärgård...


Ja jag drömmer vidare med mina växthusplaner och ju närmare våren vi kommer desto mer idéer får jag! Kanske ska det se ut så här, lite i engelsk stil, snyggt rostigt och med katter på taket, ja varför inte?
Det här växthuset hittade jag hos I & I på norra Öland…makalöst snyggt tycker jag.


Eller ska det se ut såhär? Charmigt vildvuxet och skrangligt? 
Hm…men då kan jag nog behålla det jag redan har!


Ja jag vet inte, dock är alla fönster och en gammal dörr införskaffad så nu gäller det 
bara att ha en plan för allt också. Det jag dock vet är att utanför ska det finnas massor
 av rosor och lavendel och en skön gammal stol…alltid något, eller hur?! 


Ja jag tror jag klurar ett tag till...men något jag i alla fall ska göra i år är att plantera 
massor av fingerborgsblommor. Förra året planterade jag några i zinkhinkar 
på verandan och där trivdes dom verkligen och blommade hela sommaren!


Och örter ska jag odla på längden och tvären, i mängder!
För doften och den härliga smakens skull, och för alla fjärilar…

Näe nu ska jag sluta drömma och packa min väska. Ska upp tidigt i 
morgon bitti och köra ca 60 mil till min kära syster och till en 
betydligt kyligare skärgård i norra Roslagen.

Ha en skön fredagskväll 
och kram på er!
Titti

38 kommentarer:

  1. Växthus i engelsk stil gillar jag verkligen, ser så inbjudande och rofyllt ut. Underbara bilder du visar! Ha det fint, kör försiktigt:)
    Kram Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja jakten på ett perfekt växthus fortsätter...
      Ha en skön helg!
      Titti

      Radera
  2. Titti, prettiest is the first greenhouse, because there are cats. I like rambling roses and foxglove, herbs are herbs should be Yes. I'll buy a new species. Have a nice trip. Embrace. Jarka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Jarka for your sweet comment!
      Have a beautiful weekend,
      Titti

      Radera
  3. älskar Titti, vilka vackra bilder !!! ett växthus har länge varit min önskan !!! älskar hälsningar från angie från Tyskland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja vad vore livet utan ett växthus?? Inte mycket...
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  4. Vilken idé jag fick nu när jag ser din bild på 'charmigt vildvuxet och skrangligt', det vore nog något för mitt växthus;). Älskar fingerborgsblommor, 2013 hade jag inte en endaste, de dog i den sena barfrosten, men förra året kom de åter och jag var nöjd igen:)
    Ha en fin helg i Roslagen
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack kära du! Ja mitt ser ut som "skrangligt" nu..ha ha..vackert men vildvuxet, härligt det med!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  5. Ja men visst är det första verkligen toppen säger en som bara älskar rost i alla former.
    Planera du det behövs för det ska ju hålla några år och inte vara för litet, jaja det där vet du ju redan
    Ha en skön helg trots att du är lite mer norr ut solen kan skina där med.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det vackert det där rostiga växthuset...sten på golvet och vinrankor innanför!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  6. Drømmer om et slik drivhus jeg også. Min mann er også positivt innstilt, så kanskje blir det et fint lite glasshus til meg. Krysser fingrene for det. Han må nemlig bygge det for meg... Enn så lenge får man drømme om et slikt nydelig hus.
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  7. These greenhouses look all lovely, I can see why you have a hard time to decide!
    The top one, with the cats parading on the roof is full of whimsy. ;-)
    Have a safe trip and a wonderful weekend,
    Merisi

    SvaraRadera
  8. Titti, when I dream of a garden, the dream always includes a greenhouse. Now you have fed those dreams with your beautiful photographs and witty words. Cats on the roof of a greenhouse...hmmm, would they not discourage bird song? All can be true in a dream.

    Have a lovely weekend with your sister.

    Still below freezing here in NYC, so spring is definitely still but a dream. xo

    SvaraRadera
  9. I have been greenhouse dreaming too. Love all your inspiration. xo

    SvaraRadera
  10. Kattpromenaden vann mitt hjärta direkt! Fundera inte för länge, det blir bra som det blir fast det alltid dyker opp nya ideer i efterhand. Antar att norra Roslagen haft ungefär lika svalt och mulet som här, men trevligt sällskap värmer inifrån:)

    SvaraRadera
  11. Men vilket underbart växthus på första bilden, vem skulle inte drömma om ett sånt. Örter har ju alla de bästa förutsättningarna på ön och jag gör så gott jag kan med mina på fastlandet.
    Kör försiktigt och ha en riktigt skön helg. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  12. Ett sådant växthus vill jag också ha! Det andra visar att det växer bra i växthus, nästan för bra. Ska bli kul att se vad det blir för växthus. / Britt

    SvaraRadera
  13. This is the most exciting project ever! Dreaming of a greenhouse in the middle of a beautiful countryside!
    Good luck Titti!
    Happy weekend!
    Olympia

    SvaraRadera
  14. Då sitter nog du i bilen nu, roligt med
    en tur norrut. Och växthus är ju en dröm, tänk
    och kunna förlänga säsongen. Och med tegel
    nertill är så fint.
    Kör försiktigt och kramar/AM

    SvaraRadera
  15. Trevlig helg Titti!
    Önskar dig en fin tur norrut!
    Underbara foton, det första med katterna på. Så snyggt!
    Vi älskar vårt växthus! Använder det så mkt. I år blir det tomater, gurka och melon där inne igen. Mot söderväggen har vi ljuvliga rosa Gertrude Genkyll rosor och lavendel.
    Hoppas du också snart har ditt eget växtthus!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. Vad kul med växthusdrömmar, jag drömmer om att ta tag i trädgården och börja med att plantera några träd och så ett par lådor men smått och gott, det första växthuset med katterna på taket är så snyggt! Kör lugnt , kram Anna

    SvaraRadera
  17. Jag sitter också med en önskan att få ett växthus en gång i framtiden....men jag ska nog mer ha lite möbler och sitta och myyysa där...lite korgstolar, bord, kandelaber , små ljuslyktor och annat fint ;)...men lite växter också förstås ;))....och jag fortsätter också att drömma ;)).....men en vacker dag kanske drömmen slår in...vem vet.
    Ha en trevlig helg hos din syster !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  18. Nå ble det sannelig ikke enklere å glemme sine egne drivhusdrømmer. Jeg tenkte jeg skulle slå en strek over de drømmene, men neida, her dukket det opp så mye vakkert at nå sitter jeg her og drømmer igjen da :o) Nydelig! Herlig weekend til deg! God klem fra Nina

    SvaraRadera
  19. Vilken dröm att ha ett växthus, och det med katterna på nocken är en dröm, en dyr dröm förmodar jag. Med ett parti fönster och planering hur det kan användas, då har vi kommit ett steg närmare drömmen.
    Fingerborgsblomman är en luring, så snart jag grävt någonstans så dyker de upp på den platsen året därpå. Att sätta dem i en hink vore inte dumt!
    Arken med lumppapp är slut så nu tar jag en paus. Ärligt så har jag tröttnat, jag vill måla!
    Mysigt att ha en syster att besöka under helgen!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  20. Åh vad härligt att sitta och drömma om växthus. Jag gillar verkligen det där engelska med murad sockel i tegel fast stommen behöver ju inte vara rotig. Har läst ikapp lite hos dig, underbara bilder på bl.a. alla ljusen. Jaha du är i trakterna hos mig alltså. Hoppas du får en trevlig tid i Roslagen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  21. Da har vi samme drømmer! Vi leser bøker, brosjyrer og internett og planlegger og planlegger. Drømmen er et "orangeri" stort nok for både planter og folk😄 imidten et stort langbord, en peis i enden osv. Huset skal brukes hele året. Så må man finne ut type glass, type gulv osv. Deilig med gode inspirernde drømmer, men man blir jammen forvirret over alle gode tips og råd. Lykke til med din søking og god vår😄

    SvaraRadera
  22. Ja vilken vacker dröm, fingerborgsblommor har jag också planterat nån i zinkkärl.
    Men det kanske är som du säger att "man kan gå all in" och plantera flera i samma.der blir ju så klart snyggast, det ska jag göra så de kommer upp där tulpanerna tar slut.
    Bra idee, för man har ju spridda skurar av dem, lite här o där :)

    Ha det gott och Trevlig helg! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  23. Dear Titti,
    a greenhouse is wonderful. My favorite is white and nostalgic. Have a nice time with your sister! :-)
    Nice greetings,
    Mella

    SvaraRadera
  24. Jeg kan godt huske da jeg drømte om et væksthus. Du er velkommen på min blog, hvis du vil drømme videre. Jeg har et dejligt væksthus i Danmark.

    God søndag

    SvaraRadera
  25. Ja, det var verkligen makalöst vackert! Skulle också kunna tänka mig ett växthus, en lite charmigt, gärna hemgjort.. med lite gamla slitna möbler, krukor med blommor, ja det är lätt att drömma sig bort..!

    Ha det så bra på resan!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  26. Ett växthus skulle inte sitta fel i trädgården. Vårt gamla är ett övergivet trasigt glashus med en gammal vinstock i.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  27. Liebe Titti,
    noch hast du ein bisschen Zeit zum Überlegen, den die Qual der Wahl verstehe ich vollkommen. Es gibt ja so prächtige Glashäuser.
    Dein Fingerhut ist wirklich prächtig gewachsen und blüht wunderschön. Ich habe ihn noch aus dem Garten verbannt, da meine Kinder alles begutachten und gerne im Garten naschen. Sie wissen zwar ,dass er giftig ist ,aber ich bin lieber vorsichtig.
    Viele schöne Momente mit deiner Schwester wünsche ich dir.
    Manuela

    SvaraRadera
  28. I love the first one, Titti! I hope you are able to build something with your doors and windows - something with the spirit of that first greenhouse!

    SvaraRadera
  29. Tack vad glad jag blir att du skriver så fint❤️Till mig
    Helt ljuvligt och titta på dina vackra bilder
    Längtar till vår sommar
    Varmaste kramar och en fin dag till dig

    SvaraRadera
  30. Växthuset hos Rostiga tanten har jag oxå beundrat! Jag har ett med gamla fönster och tegelgrund och är så glad i det. Men underhållet..... Håller på att kitta om alla spröjsade fönster.... Och sen är det målning.... Kommer ta flera år! Men härligt är det😀

    SvaraRadera
  31. I'd love to have the greenhouse of the first picture. Unfortunately, my garden is too small for such a beautiful greenhouse...

    SvaraRadera
  32. How fabulous to have a greenhouse! We are in the planning stage of a garden shed. Hubby is going to build it so it will be slow. We cleared a space up on our hill last Fall and I have been collecting vintage items to use; old pillars, Dutch Door, and windows. We'll see how it all comes together. I can hardly wait!
    hugs,
    Jann

    SvaraRadera
  33. Den vita rosen utanför växthuset är fantastiskt!! Jag drömmer lika intensivt som du!!! Jag har dörrarna inhandlade men inga fönster! Lycka till hoppas att du snart får ditt växthus.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...