Bloggintresserade

lördag 22 april 2017

Tittis beige/bruna liv...



Hur blev det såhär? Allt här hemma har ju en snusbrun nyans! 
En färgskala som man inte direkt hoppar högt av glädje över 
men som har känts lugn och fridfull men som nu bara känns 
tråkig och dyster. Kanske är det våren som sätter fart på
mitt färgsinne eller så kanske är det ett hem jag besökte
 i veckan som satte en hel del huvudbry i mig...


Ett hem som flödade av ljus, franska gamla möbler blandat
med pelargoner, en punchveranda och 15 meter till havet...
Ja att komma hem var som att gå in i en krypta, huuu! 
Vemod och arton olika bedrövelser!


Ett litet "beige" stilleben på vår köksvägg...


I vårt enkla lilla kök där bara en hylla får plats.
Japp, en beige/brun färgskala här med...tjoho!


Näe, jag måste få in mer ljus och färg här hemma. Måste!
Behöver inte bli "tivolivarning" för det men något måste göras.
Det behövs absolut en ansiktslyftning här hemma...
(Ja på mig också för den delen men det får lov att vänta lite!!)



Det enda färgglada här hemma
just nu är ett citronträd!


Jag får klura lite! Sätta mig här och få in en skön känsla...
Några nya möbler blir det inte men kanske lite ny
målarfärg då? Ja något måste göras! Nu! Fort!
Men först lördag, helg och god mat -  jätteviktigt i Tittis beige/bruna liv.

Kram från mig!

26 kommentarer:

  1. Likadant hos mig. Tänker som du, så fint hos andra! Så jag försöker ibland få in lite färg... men det funkar inte! Jag känner mig mest harmonisk i mitt sandfärgade/bruna hem. Det mest färgrika är bokryggarna i bokhyllorna. Och så två smutsturkos kuddar i min soffa. Känns ganska ok... för tillfället.

    Ha en skön helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åh härliga Du, så är vi ju alla i ett nötskal. När våren börjar komma,
    då vaknar alla våra sinnen. Det är inget farligt , helt naturligt.
    Hur många gånger har man inte velat röra om lite i grytan. För min del
    bliver det för dyrt. När man går emot 90 bast, skall man nog tagga ner sig lite. Men lite roligt vill man ju ha, ven i min ålder.
    Nu till exempel vill jag ha eftermiddags kaffe och ett nybakt gott
    Vinerbröd, nej jag har inte bakat, köpt färdigt i dag.Ha det "gött "

    SvaraRadera
  3. Det blir nog så att man lätt snöar in på en färg. Här är det mesta vitt. Fast med en och annan rejäl färgklick. Och tavlorna har massor av färg.

    Ha en finfin helg!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  4. Själv har jag tröttnat lite på att ha allt vitt...ok lite vitt har jag allt, men gillar de jordnära färgerna...och det kommer mer o mer nu. Brunt, naturfärg och grönt är mina favorit färger just nu...har olika färger i rummen hemma ;) och trivs med det.
    Ha en fin helg nu !
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Titti,
    The last photo is so beautiful.
    I dreamed ...
    I also have old brown chairs ...

    have a nice weekend
    Jarka

    SvaraRadera
  6. Brunbeige är inte så tokigt, rofyllt och enhetligt. Men visst lite ljus skadar aldrig :-)
    Härligt med citroner på kvist, finns risk att mitt citronträd frös bort i snöstormen tillsammans med limeträdet och kamelian :o
    Men nu tar vi väl lite pizza va?
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Jag gillar färg, men när det kommer till hemmet är det inte mer sparsamt. Men, precis som du, känner jag att våren vill poppa till det lite mer med tuttifrutti-färger! Nu går jag inte all in, men adderar lite pasteller i alla fall. :)

    SvaraRadera
  8. I love that last photo where the lone chair is looking out to the water.

    When I am feeling like a change, I usually try painting first. My vintage scale was a dull gray when I bought it so I painted it a happy red and now it makes everyone smile.

    SvaraRadera
  9. Brunbeige låter tråkigt, byt bara till jordfärger så låter det genast bättre. Fast jag tycker att av dina bilder att döma att du har det väldigt fint med dina brunbe...jordfärger. Här har "fifty shades av grey" fått en annan innebörd...grågrå, grågrå...Men jag fattar vad du menar, ibland vill man ha in lite färg. Jag har ju satsat på lite lime och turkost till att vitt-grått hos mig.
    Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du passar i den fina mjuka färgskalan, det är liksom du:) Jättefint om du frågar mig, men samtidigt vill man ha härliga pasteller med färg när våren kommer. Jag är mycket mer för de "murriga" färgerna än för vitt. Känner mig helt vilsen när allt bara är vitt och stelt. Nej murrigt och ombonat fast ändå stilrent gillar jag.
    Ha en fortsatt fin helg med god mat
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. I love your kitchen, brown colours are a reflection of nature. It's amazing having lemon trees with lemons growing on them in Sweden evewn if they are grown inside! Sarah x

    SvaraRadera
  12. Men det är snyggt. Kram Anette

    SvaraRadera
  13. My daughters are young..in their 40's and love beige and brown..everything and it looks very good on them..as it does you:)
    16 yrs ago..I had a lot of brown..

    when we moved..I chose all variations on creams and yellows..not right yellows..easy to live w/ creamy yellows.
    I am peaceful here..light.
    I agree with the above poster..browns..are nature..natural..♥

    There is just so much here ..a long 6 months of no color really..except the few and far between bright white snow days.

    I need a facelift:)
    Your photos are beautiful..your life is beautiful

    SvaraRadera
  14. PS And yor sheep are beautiful:)

    SvaraRadera
  15. Jag snöade in på vitt och svart och tog penseln på nästan allt som vi hade. Nu i vår lilla lägenhet har jag inget av det kvar. Utan nu är det lite blandning på allt som vi har. Brunt, beige, svart och vitt. Men det känns helt okej :)
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  16. Tycker du har så fint! Men jag förstår känslan som man får över sitt eget ibland... kanske skulle räcka med något/några saker som går i blått mot det beige, nu till sommaren, det kan vara fräscht?
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  17. Paint is an easy fix if you want a pop of colour, even if only an accent wall.

    SvaraRadera
  18. It is the same in my home. Mostly neutral colors and I need some bright colors!

    SvaraRadera
  19. I actually quite like the brown and tin pieces you have in your home. I love rustic things. As I was cleaning my home today and dusting all my wooden furniture, I wondered if I should paint some pieces white. But I have done this before with small pieces and regret it later as the white paint quickly looks tacky, and I long for the natural wood again. Maybe small pops of colour would satisfy you? Maybe it's just that time of year when we all long for colourful gardens and being outside again. Hugs,
    Wendy

    SvaraRadera
  20. Titti, this post has made me smile. I think that as the daylight hours grow longer each day our approach to which colors we prefer to embrace might just change, too. All that you show us of your lovely home always looks very beautiful to me1 xo

    SvaraRadera
  21. that lemon tree is so bright and cheerful...but I also liked the other things you shared.

    SvaraRadera
  22. Citronträdet börjar jag med, sååå fint och färgglatt. Det vita fina skåpet är väl inte brunt??? Jag ser gröna växter och ljusa textiler. Snart kommer alla blommor och färger ute som du kan ta in. Du har så fint men måla på du om du känner så. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  23. Tycker du har en fin inredning. Men ditt sätt att tänka är nog precis som jag tänker nu. Man vill ha ljust och vårigt nu. Jag har börjat flytta runt saker och ta bort saker. Känns som man vill ha lite nytänk så här på våren. Typ städa bort vintern. Ha en härlig söndag. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  24. Lugnet för ögat är ju viktigt också och ju äldre jag blivit så vill jag ha lugna färger har nog blivit tant beige jag också ,kramen Nette

    SvaraRadera
  25. Lite färg på några kuddar ska du väl våga dig på i alla fall! En bra början och det kan ju lät bytas tillbaka till det neutrala igen. Grönt är ju också fint till beige och brunt och det har du ju på dina fina växter. Så helt färglöst är det ju inte hos dig ändå. Jag tycker då att du har det jättefint!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  26. Hej Titti!
    Så härligt att kika in här efter en tid av bloggvila. Jag tycker du har det jätte vackert hemma! Just varit på Mallorca och njutit av vackra mörka möbler. Love it! På flyget hem hade jag köpt med mig en spansk inredningstidning och blev mäkta förvånad när nästan alla reportage gick i pastell. Såg dock ett mkt vackert mörkt vardagsrumsbord som jag skulle älska att ha. Får se om maken kan snickra ngt liknande...
    Din blogg är så vacker! Njuter av alla fina foton i högermarginalen.
    Sköt om dig Titti!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...