Bloggintresserade

söndag 4 augusti 2024

Fikon, chili & funderingar på mer färg...

Fikonträden har gett en gedigen skörd så det har blivit en och annan burk med hemmagjord marmelad. Gott. Kombon chiliost och fikonmarmelad gör mig alltid på gott humör :)



Har länge funderat på att få in lite mer färg här hemma. Älskar färger men hemmet hamnar alltid i en beige skala. Lättast så. Men lite trist. Kanske. Tror ändå att hallen ska bli först ut i mitt lite mer färgglada projekt. Ja något tivoli får det inte bli i färger men kanske något honungsgult. Sovrummet på bilden skulle nog också bli mysigare med lite färg. Ja vi får se...jag lär säkert ändra mig 100 gånger :)


T o m moodboarden i arbetsrummet går i beigeskala! Ja kanske jag inte är mer färgglad än så här, inget som stör ögat om man säger så :) Vi får se vad jag hittar på i höst...


Rosenskäran bjuder i alla fall på ett tivoli i färger! Älskar den blomman - och färgerna!


Chili på tork! Färgglad och het! Det går åt några kilo här vintertid, ja vår matlagning är inget för den med magsår :) Starkt ska det vara! 
Meterologerna har lovat regn i em. Hoppas. Det behövs verkligen. Det är längesen man upplevde ett skönt sommarregn nu...

KRAM och ha nu en skön söndag!

18 kommentarer:

  1. The figs look so good. That is an impressive crop of chillies too. You have your winter supply.

    SvaraRadera
  2. Your cosmos are stunning!

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Det är ganska bra med neutrala färger på väggarna, då kan man ha färgglad inredning i stället. Jag har vita väggar nästan överallt, en arbetskamrat kom hem till mig då vi hade byggt klart. Hennes kommentar var " Och här var det vitt " 😁 när hon gick från rum till rum, tror inte hon gillade de vita väggarna, men det gör jag. Sovrummen har färg och det hade de då också. Vi har ett öppet hus så det skulle se konstigt ut med olika färg i de olika rummen. Rosenskäran är helt underbar, har den i krukor i år, men tror att den trivdes bättre i rabatten förra året.
    Ha det bra /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Dearest Titti,
    Your combination of chili cheese and fig marmalade is a yummy one!
    A little. bit of color for the home is nice but only in subtle shades.
    Had to look up what Rosenskäran means and it is Cosmos bipinnatus. They seem to do very well in your region!
    Quite a perfect chili pepper harvest.
    Wish we could send our excessive rain to your region.
    Still can't have the huge fallen tree removed due to it being too wet for the equipment.
    And that is for weeks already and still two weeks with lots of thunderstorms in the forecast.
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  5. I err on the side of caution and tend to choose neutral walls, but if I went for a colour my choice would also be yellow, but a soft yellow rather than a bright yellow. My fig tree is laden but I have never thought to turn them into fig marmalade - must give it a try. Fig marmalade, chilli and cheese sounds divine.

    SvaraRadera
  6. Vi åt våra första mogna fikon igår.
    Gjorde fikonmarmelad ett år men det blir det nog inte i år.
    Vi hinner aldrig göra slut på vår chili innan nästa skörd är klar. Vår chili är kanon stark så den vågar jag inte ha mycket av i maträtterna. För då går det inte att äta den.
    Jag gillar vitt och beige på väggarna
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Vos figues sont appétissantes en photo ! les miennes ne sont pas mures … chaque année je fais de la confiture que nous dégustons tout l'hiver avec du fromage, du foie gras ou au petit déjeuner sur des toasts grillés.
    Belle semaine.

    SvaraRadera
  8. The Cosmos are beautifully colourful. So is the tray of drying peppers.
    Hopefully you and I will be blessed with a good rain soon or it will be too late for this year's gardens.

    SvaraRadera
  9. Undrar om vi får några fina fikon i år. Vi har massor på träden, men de växer dåligt. Något konstigt har det varit i år med det mesta faktiskt. Men kanske de mognar nu och så kan jag sen bada i fikon :)

    SvaraRadera
  10. Det där med färgrik inredning har jag försökt mig på så många gånger. Återgår alltid till den mjuka naturligt sköna stilen. Fegt kanske men jag vill må bra och känna mig tillfreds i mitt hem. Men nu... NU har jag köpt en kelimmatta! Den är dock i dova men varma färger. Jag tror den får stanna...
    Fikon, egna, så himla gott!
    Ha det bra och njut av lugnet som infinner sig mer och mer.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. I think your space looks lovely and cozy, looking forward to see what color you decide on! Absolutely love your photography btw, and the images of the flowers is soooo beautiful! Hope you have an amazing rest of the summer!

    xoxo, MidoriLinea

    https://www.midorilinea.com/blogs/midori-linea/panda-village-koala-world

    SvaraRadera
  12. Så gott med fikon och god ost! Tala om lyx! Ja, färger ja! Gillar också färger, men frågan är om man inte tröttnar om man omger sej med massor av färg. Nej, jag kör på den blekare skalan hemma, utom aquafärgen på långa väggen i vardagsrummet. Tycker ditt sovrum ser vilsamt ut.
    Bättre att omge sej med blommor och annat.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Ja, utomhus har du verkligen färgglatt, med rosenskäran och chilin! Det där med färger inomhus är annars svårt, jag gillar lugna mjuka färger, men gärna lite tapetmönster på några väggar, men inte för mycket av det goda ;)
    Ha en skön vecka!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  14. My walls are usually neutral, but I add color with fabrics, furniture, etc... I adore figs and wish I had a fig tree.

    SvaraRadera
  15. Bonjour Titti,

    Vous avez déjà des figues ! Votre figuier doit pousser dans une serre peut être. J’adore ce fruit de l’été. Je n’aime pas manger trop épicé, alors les piments je n'en ai pas dans le potager. Les vôtres me semblent parfaits.
    Ici, il fait beau et trop chaud, 30°C ( comme vous pouvez le constater aux J.O de Paris). J’attends des jours plus frais pour jardiner.
    Passez un beau mois d’août dans votre charmante île.
    Kram
    Hélène

    SvaraRadera
  16. Jag älskar fikonmarmelad och gjorde en hel del sådan marmelad när jag bodde i Frankrike.
    Min väggar är vita, men har istället färgglada textilier och konst.
    Härlig chilibild!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  17. Muy buena la mermelada de higos, mañana tengo pensado de hacer unos tarros. Besos.

    SvaraRadera
  18. Hello Titti,
    Your cosmos are beautiful! Some of my favourite flowers (but really, I love all flowers). Fig jam and cheese are delicious together.
    The walls of my house are white, but I have colour in my dishes and a few pieces of furniture. This year I was brave and put a red cabinet in the front hallway. My family was shocked! I still like it.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...